Do naší odpovědny dochází mnohé dotazy z oboru pyrotechniky, zejména na různé druhy munice, které při nejlepší vůli nejsme schopni urychleně vyřizovat.
S ohledem na přehlednost a jednoduchost uvádíme na této stránce pouze text, fotopříloha je zvlášť. Chcete-li mít Váš dotaz co nejkvalitnější, zasílejte kvalitní fotografie nebo ucelené otázky. Odpovědi jsou zpracovávány týmem odborníků na úrovni soudních znalců v oboru zbraně, střelivo, výbušniny a pyrotechniky.
Z těch prvních dotazů vybíráme následující. Fotopřílohy jsou v přiložené galerii na konci článků.
*****************************************************************
Váš dotaz:
Vladimír HURDÁLEK
Prostějov
Vážený pane majore !
Zdravím vás a k příloze vznáším dotaz: Nevíte z kterého místa milovického výcvikového prostoru pochází vyobrazený úkryt?
Při svých turistických toulkách jsem jej objevil na skládce u Slaného a majitel tvrdil, že "... ho dovezli z Milovic". Víc nevěděl.
Protože tak trošíčku vím co to je, když se řekne "VVP Milovice - Mladá", byla mi majitelova informace spíše k ničemu.
Proto se obracím na vás, jako na znalce tamního teritoria, s prosbou o bližší informaci na původní dislokaci objektu.
Pokud znáte další "přidanou hodnotu" (původce: armáda Německá? Sovětská?) budu rád.
Přeji vám pohodový den a děkuji za odpověď.
Hurdálek
Odpověď: Vážený+pane+Vladimíre+Hurdálku.pdf
Váš dotaz:
Od: Drechsler Aleš <drechsler@prerovmuzeum.cz>
Komu: pyroexpo.ralsko@seznam.cz
Datum: 21. 10. 2014 15:10:03
Předmět: prosba o bližší určení letecké pumy
Vážený pane majore,
V souvislosti s přípravou výstavy "Zkáza z nebe“v Muzeu Komenského v Přerově,p.o. , týkající se připomenutí leteckého bombardování města před 70 lety, se na Vás jako předního specialistu obracíme s prosbou o bližší určení jednoho našeho sbírkového předmětu, bude-li to možné. Mělo by se jednat o částečně roztrženou leteckou pumu z druhé světové války, nacházející se v současné době v expozici zámku Tovačov (okr. Přerov), v přírůstkové knize vedenou pod číslem 71/71/96 s údajem „anglická letecká bomba“ . Dochovaný největší průměr pumy (před místem jejího roztržení) činí 300-310mm, dochovaná největší délka cca 1200mm, pokud je „postavena“ na zohýbané roztržené části těla, tak měřítko (viz foto) ukazuje menší údaj (vzhledem ke svému destruovanému tvaru se velmi obtížně fotí s měřítkem). Sám Tovačov, v jehož okolí zřejmě byla puma v závěru války či krátce po jejím skončení nalezena, nebyl 15. USAAF přímo bombardován, nicméně letecké svazy zde nejméně v jednom případě provedly poblíž 1km jižně ležící osady Annín „odlehčovací“ odhozy. Počátkem května 1945 však v západním sousedství Tovačova dle pramenů proběhla bitva mezi sovětskými a ustupujícími německými vojsky (u Klopotovic ) s nasazením letectva na obou stranách.
Jako laici nedokážeme zatím provenienci pumy určit, pouze jsme ji odhadovali na americkou pumu cca 250lb a obracíme se na Vás s dotazem, zda byste nám mohl dle přiložených fotografií s tímto pomoci.
S pozdravem a díky za Váš čas
Aleš Drechsler, kurátor výstavy
Odpověď: Mgr.pdf
Váš dotaz: Jaký zapalovač je na fotografii a do jaké munice se používá?
Vážený kolego, vzhledem k tomu, že nejsou z fotografie patrny rozměry a ani materiál neníí rozeznatelný, lze se domnívat s největší pravděpodobností, že se jedná se o dvoukroužkový časový zapalovač se stavitelnou distancí používaný u ruských dělostřeleckých šrapnelů ráže
Činnost byla stejná jako u současných časových zapalovačů s tím rozdílem, že k zapálení prachové náplně kroužku došlo ještě v hlavni děla. Setrvačnostní objímka v horní části měla značnou hmotnost a zápalka se napíchla při výstřelu téměř okamžitě. Byl-li zapalovač nastaven na písmeno „K“ došlo k výbuchu šrapnelu již 10 –
Účinek těchto šrapnelů byl velmi výkonný na nekryté cíle, jeden výstřel pokryl plochu 20-30 x 150-200 m což byla třetina hektaru.
Namaloval jsem zapalovač podle těch, které vlastní naše stálá expozice Český svět o. s. Ralsko, kam jste srdečně vítáni. Uvidíte zde zapalovače i jejich šrapnely v expozici I. Světové války.
V.Bilický
*****************************************************************
Váš dotaz: Za druhé světové války, v zimním období, používaly některé armády oddíly přesunující se na lyžích. Jaká minová pole se vytvářela proti těmto vojskům?
Vážený příteli, nevím zda Vás svou odpovědí uspokojím. Proti lyžujícím vojskům se používaly všelijaké finty a to nejen ve druhé světové válce.
Dostupná literatura zachovala docela přesný popis jedné takové protilyžařské miny.
Nájezdová smyčková páková mina
„PROTIVOLYŽNAJA“
(Nemá ani v ruštině žádný index)
Mina slouží proti živé síle nepřítele pohybujícího se na lyžích na sněhové pokrývce. Také se může používat také proti pěchotě v zimním období, a při odpovídajících podmínkách a maskování také v letním období.
Konstrukce miny byla předložena V. P. Jastrebovem. Rok zavedení do výzbroje není přesně uveden, ale vzhledem k řadě nepřímých důkazů je zde předpoklad, že byla poprvé použita v průběhu sovětsko-finské války v letech 1939 – 40, jako prostředek odvety činnosti velmi mobilních lyžařských strážních útvarů finské pěchoty, které způsobovaly značné ztráty rudé armádě. Instrukce minování vydaná roku 1943 nebo 44 se zmiňuje o této mině, která je také vedena v seznamech min rudé armády. V jiných vojenských publikacích již tato mina není připomenuta.
Protipěchotní mina s pákovým tahovým procesem, kde roli naklápění snímače cíle provádí drátěný rámeček, spojený s otočným hranolem a drátěným tahem spojeným se zástrčkou „P“ rozněcovače MUV (eventuálně UV u min starší série).
Mina může být rovněž využívána s delším nástražným drátem s tažným procesem, kdy je tažný drát přivázán k horizontální části rámečku a na druhé straně k pevnému kolíku (4-5m) nebo ne stejné místo druhé miny (10-15 m), (v případech, kdy se předpokládá zatáčení lyžaře, nebo jeho vracení). Mina je iniciována najetím lyže, nebo podjetím rámečku a nárazem nohy.
Mina, která je upevněna k zemi pod sněhem musí mít sněhovou pokrývku v rozmezí od 10 do
Konstrukčně tvoří truhlík z prken šíře kolem
K boční stěně těla miny je zvenčí přibit (jedním hřebíkem) na každé straně hranolek spojený mezi sebou rámečkem z drátu průměru 6 –
Takticko- technické charakteristiky protilyžařské miny
Typ miny………………………………..protipěchotní nájezdová páková tříštivo trhavá
Materiál těla............................……………………..dřevo
Hmotnost celková...........................………………..3,5-
Hmotnost střepin.......................................................2 –
Hmotnost nálože trhaviny (lisované stand. náložky TNT)..1 kus 400g nebo 1 kus
Délka...........................…………………………….180 mm
Délka rámečku..........................................................450 mm
Šířka......................…………………………………125 mm
Výška..........................……………………………..93 mm
Výška s rámečkem....................................................320 mm
Aktivační tlak ......…………………………….…..2 -
Aktivní plocha.........................…………………….450x227 mm
Funkce miny v teplotním rozmezí.………………..-40 - +
Rozněcovač........................... UV. UVG, MUV, s „P“ zástrčkou a roznět MD-2 KD №8
V.Bilický
****************************************************************
Váš dotaz: Posílám vám fotografii skleničky o které jsem se od kamarádů dozvěděl, že se asi jedná o skleněnou minu, je to pravda?
Vážený pane, vaši kamarádi měli pravdu, váším nálezem je opravdu tělo skleněné protipěchotní německé válečné miny
GLASMINE 43 (GLAS.Mi. 43)
Přestože protitankové miny v průběhu celé války, počínaje s podzimem roku 1941 byly nejvíce významnou součástí ženijní munice wehrmachtu, nastal po vyčerpání lidských zdrojů pěchoty a zejména s definitivním přechodem wehrmachtu k strategické obraně v roce 1944 překotný vývoj protipěchotních min a tyto miny získaly značný význam.
Pro doplnění k už používaným protipěchotním minám v dubnu roku 1944 vstoupila na frontu trhavá nášlapná skleněná mina GLASMINE 43 (GLAS.Mi. 43). Mina patřila ke kategorii BEHELFSMINEN, čili pomocných min. Koncem roku 1943 byl zpracován návod k použití a tabulkově zařazena do kategorie HEERESMINEN čili vojenských min.
Tuto minu tvořila skleněná nádobka největšího průměru 152 mm a výšky 80 mm, dovnitř které se vkládala mezi výčnělky standardní 200 gramová tritolová nebo melinitová náložka SPRENGKÖERPER 28 (málo kdy papírová krabice s práškovým tritolem nebo kyselinou pikrovou). Nad náložkou ve středu její výšky těla byla vkládána kruhová kovová membrána s otvorem v centru, do kterého se osazovaly tlakové rozněcovače. Navrchu se instaloval tenký
Těl těchto min bylo v letech 1944-45 vyrobeno sklárnami zejména v Čechách (Teplice) a Sasku více než 11 mil. kusů (z nich 1mil.125 tisíc v roce 1945), nicméně ke dni ukončení války 9,7mil. těl tak, jak bylo vyrobeno, zůstávalo ležet na skladech.
Jako druhá verze této miny se vyráběla rovněž mina GLASMINE 43 (W) (GLAS.Mi.43(W)), která se lišila od základní miny tím, že byla přimontována k čtvercové kamenné dlaždici a kryt hermetizován. Tato varianta umožňovala použití ve vodě pro zaminování brodů řek a rovněž tak mořského pobřeží.
Nicméně GLAS.Mi.43 si našla velmi široké, i když mnohé netradiční použití jak v Rusku tak i v Německu v poválečných letech. Sasská sklářská firma po ukončení války, aby se vyhnula rekvizici a likvidaci, jakožto válečného závodu, začala malovat na těla skladovaných min květy a různé dezény a prodávat je jako polévkové mísy (zde šlo do obchodu rovněž víko, v nichž z boku bylo vytvořeno vyhloubení pro lžíci, a shora držátko). Při těchto podmínkách byl odbyt nalezen velmi rychle. V letech 1946-1947 bylo nutno dokonce obnovit výrobu těchto těl v několika variacích vzhledu (s držadlem po stranách).
Václav Bilický
***************************************************
Váš dotaz:
19.února 2008 kolem 11:00hod. došlo při zemních pracích v areálu A.S.A. v Dobšicích k výbuchu, když bagrista narazil s největší pravděpodobností na nevybuchlou leteckou bombu z druhé světové války. Byl jsem blízko a stále nemohu uvěřit, že pod bagrem bouchla bomba. Mám otázku, může a z jakých důvodů, bomba vybuchnout jen tak při nárazu? Říká se, že byla stokilová, kolik je ve stokilové bombě trhaviny? Posílám fotku, na které však není žádný kráter, jen trochu pochroumaný traktor.
Je velmi těžké a z hlediska odbornosti posoudit konkrétní případ tak, aby byla odpověď úplná a korektní. Nejlepší odpověď by Vám mohl dát brněnský pyrotechnik policie. Znojmo je přece jenom od Ralska trochu z ruky.
Pokusím se přesto, v obecném pohledu celý případ analyzovat tak, abych Vás svými odpověďmi alespoň trochu uspokojil.
Protože nemám fyzickou možnost ohledat střepiny, které vzniknou na místě výbuchu po destrukci těla pumy, pokusím se z historického hlediska stanovit, o jakou pumu se jedná.
Na konci války bylo Znojmo bombardováno sovětským letectvem, proto mohlo jít docela dobře o 100 kg pumu nebo jen o pumu ráže 50 kg, protože se s blížícím koncem války, stejně jako u dělostřelecké munice, objevily při konstruování leteckých pum snahy o sloučení tříštivé a trhavé funkce v jediné pumě. Tato unifikace byla, stejně jako u dělostřelecké munice, řešena konstrukcí zapalovače. Proto se na konci války objevily tříštivotrhavé letecké pumy OFAB (OФАБ) ОСКОЛОЧНO ФУГАСНАЯ АВИАБОМБА. Do výzbroje byla zavedena tříštivotrhavá letecká puma OФАБ -100 (OFAB-100). Tato puma obsahovala
Konstrukce každého zapalovače munice, nejen zapalovače pumového, umožňuje vždy nějaké selhání funkce z jakýchkoliv příčin. Takové selhání může sice v okamžiku, kdy měl zapalovač plnit svou činnost, způsobit to, že munice (puma) nevybuchne, ale při další neopatrné manipulaci může dojít k výbuchu. Neopatrnou manipulací může být právě náraz lžíce bagru, nebo pouhá vibrace procházející terénem k pumě. V té době může úderník zapalovače dokonat mechanický pohyb (úder), ve kterém mu bránilo mnoho okolností původní selhávky. Úderník napíchne roznětku nebo rozbušku a ta iniciuje trhavinovou náplň. V předchozím odstavci je popsán trhavinový obsah pumy a jeho účinnost při standardním výbuchu. S největší pravděpodobností, z popsaného poškození a vašeho popisu místa, nemohlo dojít a také nedošlo ke klasické detonaci výbušniny v pumě. Sféra značných poškození pro život důležitých orgánů u této pumy je přibližně 18 m, což by znamenalo, že za normálních okolností by bagrista a ani přihlížející řidič vozidla TATRA s největší pravděpodobností nepřežili.
Co se tedy stalo?
Je vždy více možností, jedna z nich je ta, že puma nebyla celá nebo mohla být roztržená. Do pumy mohla vniknout vlhkost nebo přímo spodní voda, která zapříčinila u směsné trhaviny amatolu 50/50 snížení stability a tím citlivosti na šíření detonační vlny trhavinou. Nedošlo tak k úplné detonaci ale jen k deflagraci trhaviny, což mělo za celkový efekt sice slyšitelnou ránu ale bez vykonání mechanické práce. Pravděpodobně detonoval pouze TNT ve formě počinky o hmotnosti téměř půl kilogramu. Což asi tak odpovídá zranění sluchu bagristy a poškození stroje.
V.Bilický
*********************************************************************************
Ahoj Venco,
minulý mesiac bola v rieke Váh neďaleko Trenčína nájdená táto letecká bomba. Dĺžka cca 120 cm, priemer cca 25 cm. Šablónovanie nemala žiadne. Nevieš, čo by to mohlo byť?
Zdraví Milo Bratislava.
Milý Milo, určitě se nebudeš zlobit, že odpovídám také formou naší odpovědny ale případ s nálezem pumy je tak zajímavý, že by jej měla znát i široká veřejnost. Děkuji Ti za pochopení.

Václav Bilický
******************************************************************************************************
Někdy dochází dozazy na historická fakta. Jedním z nich je výskyt leteckých pum v okolí Záluží u Mostu.
Výskyt leteckých pum v Záluží a jeho okolí
Celkem 23198 kusů trhavých pum. Selhávky u mechanických zapalovačů se pohybují v průměru kolem 13% (3926 ks) u časových v průměru kolem 30% v zimních měsících i 40%. Ze zprávy „8th Bomber Command“ v prosinci 1942, po náletu na Lile, bylo vypočítáno, že 30 procent shozených pum selhalo, protože adjustované mechanismy zapalovačů zamrzly při letu ve velkých výškách a shozu poté, co byly vystaveny vlhkému prostředí v noci na letišti. Standardní provozní postup byl brzo změněn tak, že zapalovače byly instalovány těsně před navěšením pumy. Američané později přiznávají u časových pum 18 % selhávek. Časových zapalovačů se používalo u všech hmotnostních typů shazovaných trhavých pum přibližně v 15 %, to znamená, že jich bylo na Záluží resp. Mostecko svrženo přibližně 3479 kusů, tedy selhaných pum může být průměrně 626 kusů podle válečných statistických selhávek přiznávaných USA. Hloubky nálezu pum se pohybují od povrchu do 8 metrů v některých jílovitých zeminách např. v okolí Kopist a to bylo až 11m. Od doby náletů do současné doby bylo zneškodněno přibližně 150 pum s oběma typy zapalovačů.
Výstavba PETROCHEMIE (bývalá obec Záluží) byla provedena na bombardovaném území. Během náletu, který proběhl 23. září 1944, (svrženo bylo celkem 377 tun pum) byla celá spodní část obce Záluží téměř úplně zničena a řada dalších domů poškozena. Největší nálet postihl Záluží v noci 16. ledna 1945. Během tohoto náletu přišlo o život 197 českých obyvatel Záluží.
Mnoho pum může být ve stínu inženýrských sítí a produktovodů nebo pod starými budovami nebo i v jejich základech (ve starém závodě). Číslo selhaných pum na Mostecku je značné a v rovině teoretické statistiky. Rozdíl však může být pouze v řádu jednotek. Samotný podnik je malou částí bombardované plochy, ale o to více se soustředěným útokem. Je pravdou, že první nálet na výrobnu pohonných hmot STW-Sudetenländische Treibstoffwerke AG Maltheuren nebyl zcela úspěšný. Provedlo jej celkem 140 strojů 5., 49. a 304. Bomb Wingu a svrhlo 310,5 tuny pum. Jejich akce sice rafinérii určitým způsobem ublížila, ale většina bomb dopadla mimo areál závodu do prostoru přilehlých pracovních táborů a obce Záluží (dnešní PETROCHEMIE). Důvodem mohla být nejen neznalost trasy, ale také skutečnost, že v prostoru cíle bylo vůbec poprvé použito umělého zamlžení oblasti.
V dopise ze dne 5.12.2007, který zpracoval Pyrotechnický odbor Policejního prezidia pro policejního prezidenta se trochu zmatečně hovoří pouze o RAF i když v dalších řádcích se píše o amerických zapalovačích „např. M 101A1 a M 101A2“, které RAF na anglických pumách nepoužívala. V anglických pumách, které byly za poslední roky v závodě a jeho blízkém okolí nalezeny, se převážně nacházely zapalovače N°37 MK II..III., IV., IV.*,V. se zpožděním 2 – 144 hod. a N°53 ….30 minut N°53A ..1 hod., které se od sebe liší pouze barvou v zářezu a vždy se s takovými zacházelo jako se zapalovači se zařízením proti delaboraci z pumy. Údaje v popisovaném dopisu jsou subjektivně velmi podhodnoceny a zabývají se jen posledními 15 lety s neznalostí místa samotného. Z mnoha pyrotechnických historických záznamů, které jsou k dispozici, je zřejmé, že dnové úderníkové mechanismy chemicky krátkodobě nebo dlouhodobě časované byly používány při náletech na Záluží a okolí.
(Náletů na Záluží bylo podle historických údajů 18 / 3 provedlo RAF/)
stát
|
LA USAF
|
město
|
datum náletu
|
počet
letadel
|
zničeno letadel
|
trhavé
|
zápalné
|
celkem tun
|
1Cz
|
8
|
Maltheuren
|
7.5.1944
|
1
|
0
|
2,5
|
-
|
2,5
|
2Cz
|
8
|
Maltheuren
|
12.5.1944
|
140
|
7
|
310,5
|
-
|
310,5
|
3Cz
|
15
|
Maltheuren
|
21.7.1944
|
160
|
6
|
236,9
|
146,5
|
383,4
|
4Cz
|
15
|
Maltheuren
|
21.7.1944
|
168
|
4
|
399,7
|
-
|
399,7
|
5Cz
|
8
|
Maltheuren
|
24.8.1944
|
7
|
0
|
18,5
|
-
|
18,5
|
6Cz
|
8
|
Maltheuren
|
24.8.1944
|
132
|
2
|
295,8
|
-
|
295,8
|
7Cz
|
8
|
Maltheuren
|
11.9.1944
|
39
|
0
|
94,0
|
-
|
94,0
|
8Cz
|
15
|
Maltheuren
|
23.9.1944
|
4
|
0
|
8,0
|
-
|
8,0
|
9Cz
|
15
|
Maltheuren
|
23.9.1944
|
126
|
1
|
377,0
|
-
|
377,0
|
10Cz
|
15
|
Maltheuren
|
20.10.1944
|
131
|
3
|
337,0
|
-
|
337,0
|
11Cz
|
15
|
Maltheuren
|
16.12.1944
|
301
|
8
|
639,5
|
-
|
639,5
|
12Cz
|
15
|
Maltheuren
|
20.12.1944
|
77
|
2
|
148,0
|
-
|
148,0
|
13Cz
|
15
|
Maltheuren
|
25.12.1944
|
129
|
1
|
331,7
|
-
|
331,7
|
14Cz
|
15
|
Maltheuren
|
25.12.1944
|
17
|
0
|
38,5
|
-
|
38,5
|
15Cz
|
BC
|
Maltheuren
|
16.1.1945
|
225
|
1
|
952,2
|
7,4
|
959,6
|
V. Bilický
Náhledy fotografií ze složky Odpovědna
Komentáře
Přehled komentářů
Zdravim.
Předpokladam zápornou odpoved ale za zkoušku nic nedam.Zajímám se především o protipěchotní miny (prázdné,školní,inertní) Tak už dotaz asi byste nemohly postrádat POMZ minu i torzo zbytek dotmelim.
Předem děkuji i za zapornou odpoved .S pozdravem vas fanda Martin V.
Martin V. - Dotaz na PP miny